Sunday, 7 April 2013

di kala aku memandang jauh  ke langit aku sentiasa teringat akan kisah- kisah aku dan dia yang telah aku ukirkan..
aku terasa seperti dia bersama aku skrg biarpun kenyataannya adalah amat-amat berlainan bukan seperti yang dirancang..
dahulu aku lepaskan dia kerana aku tidak lagi mampu untuk menjadi imam nya kerana aku amat- amat lemah dan ketika itu aku terumbang ambing seperti sampan yang tiada pendayungnya dan di lambung ombak tanpa melihat di mana tebingnya...
sampai saat ini aku masih menyanyanginya biarpun dia sudah bukan miliki ku lagi dan kenyataan dan dugaan yang tuhan berikan pada aku adalah atas kesalahan aku sendiri..
aku pasrah dengan apa yang telah terjadi dan aku sentiasa mendoakan dia...
supaya perjalanan hidupnya akan lebih baik dari masa perkenalan kami dan lebih gembira..
aku hanya mampu tersenyum akan apa yang telah terjadi..
aku tidak akan merampas apa yang bukan hak aku..
biarpun aku mencintainya separuh jiwa ku tapi aku harus melpaskan ai jua..
pertama kali kami melafazkan cinta berlaku di pasaraya dan ketika itu jugalah aku mendapat sentuhan pertama dari seorang perempuan yang bukan muhrim aku...
tapi sentuhan itu hanya sekali dan tidak pernah berlaku lagi selepas aku keluar dgn nya..
cinta kami di hiasi dengan surat menyurat dan silih ganti dengan perjumpaan yang tidak di rancang..
tapi segalanya amat menyakitkan apabila aku memutuskan perhubungan kami yang telah lama kami ikatkan dengan erat tanpa setitik air mata dari aku kerana aku tahu jika aku menangis mungkin si dia tidak akan percaya akan segalanya...
aku menjadi lebih keseorangan dan sentiasa duduk keseorangan tanpa sesiapa di sisi dan segalanya amat-amat sakit,terasa diri ini tiada apa lagi untuk terus hidup,terasa akan kekecewaan yang sangat dalam sehingga aku tidak kemana-mana melainkan hanya ke tandas dan tidur selama 3 hari...
aku kuatkan semangat untuk terus melangkah dan aku dapat rasakan akan hidup aku perlu di teruskan tanpa si dia kerana aku sudah membuat keputusan...

setelah lama aku menghilang aku kembali mencari si dia dan aku jumpa dia tanpa aku tahu apa yang telah di suratkan di sebalik pertemuan kami yang telah tertulis...
aku mendengar akan ceritanya betapa sidh dan pilunya dia bahkan dia sendiri tidak dapat menahan akan air mata biarpun segalanya sudah lama berlaku dan aku sendiri berjujuran air mata ini mendengar akan nasibnya...
baju yang di pakai oleh dia telah selamat di humban ke unggun api,dan segala yang d pakai nya masa itu..
dia menceritakan segalanya apa yang telah terjadi dan sekarang aku menyesal akan apa yang telah aku buat kepada seseorang yang amat-amat mencintai dan menyanyangi aku tanpa ada insan yang lain...


sekarang dia telah menjadi isteri kepada seorang lelaki yang segak bergaya dan seorang yang memahami..

aku terlewat beberapa tahun untuk segalanya dan kehadiran aku pada masa itu terlewat dan aku tahu segalanya tidak akan mungkin berubah akan apa yang telah tertulis...
dia pernah bertanya kenapa aku sanggup untuk melepaskannya dan aku hanya menjawap demi masa depan nya...
dia mengalir air mata dengan kata- kata aku, dia hanya terdiam dan terus membisu...
aku harus pergi bukan duduk lama di sini untuk menanti apa yang tidak pasti..
segalanya telah di tulis dan di tetapkan..
aku tidak perlu dan tidak sepatutnya hadir biarpun aku mencintainya...
aku perlu pergi..

maafkan aku,aku perlu pergi untuk kali kedua biarpun aku pernah berjanji untuk terus bersama sampai ke akhir hayat...
biarlah sakit sekarang dari sakit kemudian..
selamat cinta pertama dan yang terakhir..

salam sayang dari aku kepadanya...

Sunday, 17 February 2013

aku

hari ini hari yang banyak ujian pada aku.. segala yang aku cb bina sikit demi sedikit hancur.. aku thu banyak salah ku pada kehidupan silam..
aku redha dgn apa yg trjadi biarlah ianya berat tapi aku tetap gagahi jua..
bahu, kaki n tgn betul2 sakit sehingga aku tak mampu nk mmbuat kerja yg d amanahkan.. segalanya terhad dan kadang2 ia memberi 1 kesakitan yg amat sangat..
tp sakit ini aku prnah lalui dahulu.. brmkna aku dah tak mampu menahan asakkan dari segi pelanggaran..
ape yg aku merepek nih??

Saturday, 31 March 2012

genting

malam td rambut ku d belai oleh angin sejuk genting yang amat sgt payah untuk aku kata yang semua itu aku tak rasa sedikit pon bahkan cuaca sejuk itu macam berada di kampung aku sahaja, tp aku tahu tidak semua dapat rasa macam aku rasa,
aku pergi genting itu pon semata-mata untuk membeli lolypop yg aku selalu makan bila aku rindukan seseorang dan aku teringat kat dia aku akan cari lolypop tu untuk aku tutup rasa rindu padanya dan aku tahu dia tak mungkin pernah ingat aku untuk selama-lamanya,
aku bukan perindu tapi aku hanya teringatkan detik-detik manis kita tapi segala d gantikan dengan dugaan dan dugaan itu telah menguatkan aku lagi dan semuanya berubah jika aku terus hilang dari hidup dia bukan kerana aku nak lupakan tapi aku taknak dia tahu yang aku sakit,
melepaskan itu 1 pengorbanan dan melihat dia pergi adalah 1 kata-kata yang perih yang belum tentu aku dapat lalui jika aku terus jatuh dan jatuh untuk sekian kalinya,
aku rindukan diri aku yang dulu sentiasa hepi biarpun sekarang diri itu mula kembali pada aku secara perlahan-lahan dan aku harap semuanya akan indah jika aku dapat tersenyum kembali,
moga aku dapat jadi yg terbaik dan terbilang..

Thursday, 16 February 2012

aku dah abis study kat sekolah yang d beri nama sekolah budak-budak nakal yang sentiasa akan ade pergaduhan,bakar membakar,keganasan,segalanya ada di sekolah tersebut, tapi itu lah sekolah aku yang memberi kami ilmu walaupun kami sendiri yang larikan diri. sekarang aku melangkah masuk universiti dengan rasa tidak percaya yang aku akan jejak dalam dunia orang-orang berilmu seperti ini. aku seperti masuk tempat orang asing dengan persekitaran yang agak sesak dan sentiasa hormat menghormati. aku mengikuti  fakulti engineering yang tidak banyak dewinya.
aku banyak habiskan masa aku dengan keseorangan,kelas pon sesorang semua sesorang. tapi dengan berkat kuasa tuhan aku d beri beberapa orang kawan yang agak sama kepala dengan aku. tapi dalam keadaan tersebut datang sorang insan yang aku tidak tahu dari mana semua tu datang,dan aku sendiri tak sangka aku akan cb memberikan hati aku yg selama ini tertutup rapat dan tiada ruang sedikit pun untuk cahaya tembusi. 
kami berkawan seperti biasa dan sampai 1 masa dimana aku aku sendiri tidak mahu bunga bibit cinta itu datang secara perlahan tanpa aku sedari. walaupun tidak pernah jumpa dan hanya kenal di dalam ruang kenalan yahoo mesengger,tapi aku dan dia seperti dah lama kenal dan ia seperti aur dan tebing.
sekarang aku mula untuk memasuki 1 alam yang berbeza lagi,aku teruskan pelajaran aku untuk memiliki ijazah, aku di kejutkan 1 berita yang aku paling takut untuk aku terima kerana aku pernah kehilangan hati aku sebelum ini.
aku dapat tahu ade seseorang yang meminati dirinya dan berita itu datang dari kawan aku yang belajar 1 tempat dengannya. aku tahu ini akan terjadi dan aku just teruskan hubungan itu walaupun hati aku sendiri telah mula berkata " lepaskanlah dia kerana dia bukan milik kamu lagi dan orang itu akan dapat jaga hatinya lebih baik dari kau sendiri,bahkan ko bukan bercinta melalui luaran tapi hanya d alam fantasi. kau akan sakit jika kau terus buat hati ko terus berdarah bahkan dia bukan milik kau.."
aku senyap sentiasa mencari alasan untuk berundur diri. berundur diri bukan bermakna aku kalah tapi kerana aku tahu dia akan jumpa lebih baik dari aku. aku tahu ada masa aku call dia kan kata dia mahu tidur dan bercakap dengan orang lain.aku terus ikut rentaknya... aku tahu hubungan ini hanyalah tinggal perkataan dan isinya sudah lama di makan oleh burung yang lain.. aku terus tersenyum dan aku sedar ia amat berat untuk aku lepaskan tapi itu yang di inginkan..
"assalammualaikum,saya nak beritahu kat awak 1 perkara tapi awak jangan marah kan saya,dan jangan pernah tinggalkan saya,saya takut jika saya beritahu ini awak akan pergi meninggalkan saya.." aku tahu dah sampai masanya untuk dia beritahu apa yang sepatutnya. aku dah tahu lama sebab kawan aku sentiasa bersama dia tapi dia tak pernah perasan. 
"maafkan saya awak,saya telah suka pada seseorang yang lain. hati saya tertarik pada dia dan saya harap awak tak marah untuk lepaskan saya." aku hanya membalas dengan berkata pergilah..itu yang awak inginkan. saya doakan awak bahagia dan sentiasa tersenyum. 
aku lepaskan dalam terpaksa dan dalam masa yang sama aku dapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara tapi aku tak dapat pergi kerana aku gagal dalam peperiksaan pemilihan yang mana sebelum ini aku lulus dengan cemerlang..mungkin semua itu tidak tertulis untuk aku dan aku harap dia akan terus bahagia.. 
aku terus tutup pintu hati aku supaya tidak akan terjadi lagi perkara yang sama pada masa akan datang dan sekarang dia telah lupakan aku buat selama-lamanya.. aku tidak akan menanti sesiapa pun lagi selain itu jodoh aku...
terima kasih awak, awak berikan cinta itu walaupun sedikit. terima kasih juga kerana buka pintu hati ini untuk terima cinta kembali..
selamat tinggal awak.. 

                                                                                                                     yang benar,
                                                                                                                     al

Tuesday, 20 December 2011

kita yang lalai

kadang kadang kita berjalan tanpa henti kerana mengejar sesuatu yang kita harapkan.. tapi kita tak sedar pun semasa kita mengejar sesuatu itu kita telah terlepas sesuatu yang bermakna yang kita di kaburkan oleh nafsu kita sendiri..
pernah tak kita terfikir mengejar semua yang bukan milik kita itu tidak bermakna pada diri kita dan itu semua tak mungkin kita kecapi biarpun ada yang tewas kerana apa yang kita kejar itu
mungkin akan mengejar si tewas itu...
cuba kita bayangkan 1 hari nanti kita akan berjalan keseorangan tanpa tiada sesiapa pon di sisi dan kita hanya kesunyian,kosong dan hampa...
kita tak akan berjaya mengecapi sesuatu dengan hanya kata an kita juga tak akan mampu mengecapinya walaupun kita menyerahkan segalanya jika ia bukan milik kita,
jangan tarik rambut di dalam tepung jika kita tidak bersedia dan jgn kita mengubah kayu menjadi besi..
tunduk dan berlalu pergi adalah 1 cara kita lelepaskan sesuatu,
pasrah kepadanya dengan rela hati supaya sesuatu itu dimiliki oleh orang yang sepatutnya bukan pada orang yang hadir untuk melihat dan berlalu pergi bila sampai masanya...
semua akan jatuh dan mungkin akan tersungkur,
kadang kadang luka di lutut itu membawakan seribu bahasa dan cara,
kita tidak sedar luka itu memberi kita peluang supaya belajar untuk menghargai bukan mendendami...
sayang itu hadir jika kita tahu ada puncanya,sayang akan pergi jika kita tahu ade kesilapannya...
susah untuk berdiri jika hanya memiliki 1 kaki dan 1 tongkat...
segalanya yang datang hanya untuk menguji dan memperingati...
kita hanya untuk-Nya..

Tuesday, 18 October 2011

BILA LELAKI BETUL2 SERIUS DALAM PERCINTAAN….

Kecantikan kamu diketepikan…keikhlasan kamu diutamakan... Apabila timbul orang ketiga, dia akan hilang akal dan sanggup berbuat apa saja untuk merebut kembali kekasihnya. si dia akan sentiasa menghantar sms..wlpan diblas..ini tnda si dia sentiasa memikirkan kamu…

Si dia sanggup menitiskan air mata demi kekasihnya.. Bukan semua lelaki anggup menitiskan air mata hanya untuk seorang perempuan.

Tidakkah kamu terharu melihat seorang lelaki yang sanggup menitiskan air mata demi kamu. Itu membuktikan cintanya begitu kuat buatmu.

Sentiasa menghiburkan hati kamu dikala gundah...

Sentiasa bersungguh melakukan sesuatu untuk kamu.. .Jangan kamu anggap teman lelakimu seorang yang kuat membebel Sekiranya setiap masa dia cuba memberi kamu nasihat.

Ingat, nasihat bermaksud mengingati. Jika sudah sayang, macam-macam akan kamu fikirkan termasuklah bimbang akan kehilanganya. Begitu juga jika teman lelakimu menyatakan dia selalu memikir dan risaukan kesudahan hubungan kamu.

Ini bermakna dia selalu fikirkan mengenai hubungan kamu dan bagaimana untuk menyelamatkannya dari berakhir begitu sahaja

Ada juga lelaki yang cepat berasa sensitif dan mudah marah sekiranya apa yang diperkatakannya tidak diambil perhatian, lebihlebih lagi dari orang yang dia sayangi. Baginya kamu bersikap acuh tidak acuh.

Hal ini boleh menimbulkan perasaan cemburu meluap-luap, tambahan pula sekiranya kamu boleh menjadi pendengar setia apabila berdampingan dengan orang lain.

Pasti dia merasakan dirinya tidak berguna pada kamu.. Lucu tapi hakikatnya begitulah apabila teman lelakimu berperangai tidak ubah seperti anak-anak kecil semata-mata untuk mendapat perhatian daripadamu.

Si dia mahu bermanja dan inginkan kekasih hatinya melayannya lebih daripada orang lain yang pernah kamu sayang. Kalau dia merajuk hati, sesekali cubalah untuk memujuknya.

Kamu hadapi masalah dan orang pertama yang datang membantumu adalah teman lelakimu. Tandanya dia tidak mahu melihat kamu susah dan rasa bertanggungjawab untuk membantu.

sekiranya teman lelakimu sentiasa bertanyakan soalan yang sama, “you masih sayang i?”, jangan anggap itu satu persoalan yang membosankan. Itu tandanya si dia tidak mahu kasih sayang kamu kepadanya menjadi luntur.

Sebab itulah, kalimah tersebut sentiasa diulang-ulang agar kamu tahu betapa si dia sentiasa mahu kamu ingat diri kamu sudah dimiliki olehnya.. Tidak suka kamu memakai seksi...kerna tidak suka kamu diperhatikan lelaki lain wlpn berlengan pendek...

Dia berusaha mengongkong kebebasan kekasihnya kerana perasaan cemburunya yang meluap-luap. Dia sentiasa mengawasi pergerakan kekasihnya kerana dia sentiasa berasa curiga.

Dia mudah merasa cemburu dan sensitif apabila kekasihnya tidak menumpukan sepenuh perhatian kepadanya. Dia tidak akan melayan perempuan lain yang tidak ada urusan penting dengannya.

Kalau ditinggalkan oleh kekasihnya, ia akan berasa serik dan tidak percaya dengan cinta perempuan lain namun dia sentiasa mengharap kekasihnya kembali kepadanya.

Dia tidak suka kamu keluar malam…tanda ingin menjaga pandangan org terhadap kamu... Dia tidak akan berlaku curang kepada kekasihnya namun jikalau dia dia berbuat demikian itu bererti hatinya belum 100 peratus mencintai kekasihnya.

Dia tidak suka ada lelaki lain mendekati kekasihnya. HARGAILAH Lelaki dan terimalah mereka seadanya…. Berilah diri kamu peluang untuk kembali mencintai seseorang yang bergelar LELAKI.

Tuesday, 11 October 2011

pantai batu buruk,terengganu

jauh aku berjalan,tp knp semuanya ada dia... salah kah aku?? aku tutup sglanya..di tepi pantai batu buruk ini,aku di tiup hembusan bayu malam yg menerjah ke muka ku,tanpa aku thu, dimana nyanyian unggas...aku terus meratapi diri ku sendiri,termanggu kosong,hanya desiran pantai tahu betapa parahnya ati ku ni,ohh ombak,pukul lah ombak rindu ku ini jauh2 dari ku.. angin,tiuplah ea jauh2 untuk aku terus menolak rindu ku ini... emmm.... :'(

Friday, 7 October 2011

belajo bahasa terenganu

MARI BELAJOR BASER TEGANU rev 2

Ular di Utara pendek saja = Ulaq
Ular di Kelantan panjang-panjang = Ulaaa
Ular di Teganu besar-besar = Ulorrr

Piyer-piyer (sape - sape) hok doh bertaong kat Tranu ni, kalu dok reti baser Tranu, memang teruk do'oh ahhh..........mari ah blajo baser Tranu.....ajor ke saing-saing.

1. Guaner Gamok = Apa khabar

2. ape ke jadah = apa hal
3. ayor dok ayor gok = ia tidak / sesungguhnya
4. atu = hantu
5. atur kecing = sssshhh ssshh!!! supaya bayi kencing
6. apah nyor. = hampas kelapa
7. anguh letong = sangat hangus
8. agah/beragah = org kecik jenis berani
9. air geh tujuh yu-pi cap katun jugaik = air 7UP(kole beghang)
10. air tuak = air nira
11. amok reng = malas nak tolong
12. air chor = air basuhan bertakung dari dapur

13. bata golek = boaster/bantal peluk
14. bronok = sejenis kuih yg diperbuat drpd sagu
15. bepang = sejenis kuih yg diperbuat drpd beras pulut
16. boloq woq = serabut
17. bak = ayah
18. bobok = gelembung udara dlm air
19. boyak = beritahu
20. bollok = penuh sesak
21. bahang = pukul kan!
22. bapok gong = sangat besar
23. botok licing = botak licin (rambut)
24. beso jereguk = besar
25. beghak nanang = sangat berat
26. bluahh = comot
27. beratah = banyak
28. beliung = pepatung
29. bising bangor = sangat bising
30. beso jalor = sudah besar
31. beng ikang = van@lori yg bawa ikan
32. bholay = tidur
33. berong = lalat,nyamuk yg ramai berterbangan
34. buruk leppok = baru
35. busuk kohong = sangat busuk e.g mung ketok busuk kohong (kau kentut sangat busuk)
36. busuk kohong = sangat busuk
37. ba bay = degil bodo do'oh lalu = bodo lebih/benak
38. bur*t = far*j
39. bewok = biawak
40. biru heran = biru lebam-lebam
41. buah semeta = manggis
42. bera = sedih nak menangis
43. baruh = sawah
44. baki = bekas utk meletak sesuatu benda
45. buah pelang = buah pauh (Kelantan), buah mempelam
46. buah setial = buah kecapi
47. buah tai = buah kelapa laut
48. berahi = suka e.g aku berahi makang ke?pok lekor (aku suka makan keropok lekor)
49. bekeng = garang/bengis
50. bojjeng = gunting rambut/menyikat rambut
51. bhiang = binatang mengawan e.g lembu bhiang.
52. berambei (gatung-ayung) = bergantungan
53. bicuk = benjol e.g pala aku bicuk teratuk tadi (kepala aku benjol terhantuk tadi)

54. culah = degil
55. cong = tipu/bohong
56. cekik = cubit
57. cetong = tin susu
58. cokeh = tuas
59. che = mak
60. cheroh nerang = sangat terang
61. cakner = prihatin/ambik berat
62. comel lote = comel yg amat
63. cherelong = merenung dgn mata yg besar dan tajam
64. colok = mancis, gesek (Kelantan)
65. cakkerek = cengkerik

66. dokdang = tak sempat
67. dok ngepong = tidak pandai buat sesuatu (*ngepong awek - bawa kekasih bersiar-siar)
68. doktong = suka merayau-rayau
69. dok = bukan
70. dian = lilin
71. dudok cacang = berdiri
72. dhian = duduk dekat unggun api
73. dok oh lalu = terlalu over
74. dok rok meppeh = tak larat
75. dho?nik = mengejek-ngejek
76. dok tahu starang baroh = tak tahu pun lansung
77. dok dulli = tak hirau
78. du du senung = mentadak-mentadu
79. decung = sangat laju
80. denir pey = sangat becak berlumpur ataupun manja
81. derohong = bunyi bising yang kuat
82. dek pong = sebabnya/kerananya
83. dinung = disana
84. dondeng =
85. dok seker = tanpa disangka
86. dedok = sekam padi
87. dhoket = tercacak e.g anok panah kena dhoket pada sasaran.

88. erek = heret
89. enjjal = terajang/sepak
90. embeng = banyak
91. echir = tabur

92. glising = merekah
93. gelak kattok = gelap gelita
94. geddik = sama spt nginding?nak sesuatu drp orang tanpa dijemput/undang
95. gege = bising
96. gemuk debbok = gemuk sangat
97. gugha bewok = gurauan yg menyebabkan pegaduhan
98. gong = sombong, tanah tinggi, gong
99. gong = gong alat muzik
100. gembik = lebeh kurang bwh ah nk berdua2an je
101. gi selalu = pergi sekarang
102. guling bating = jatuh bergolek
103. galir = loose
104. gelap guguk = gelap gelita
105. gu?ling = terlentang rehat sebelum tidur
106. gogeh = bergoyang
107. gharik = maghrib
108. gohek = pandu
109. gustang = undur
110. gombeng = berkucup/isap tetek
111. getok = jambatan
112. ghagal = meraba
113. gelap mata = pitam
114. ghumber = mengepam cecair dgn alat manual

115. ija naung = hijau pekat
116. itang lettung = tersangatlaa hitamnya
117. itam lo?tong = tersangat hitam
118. itam leggam = tersangat itam
119. ising = gila
120. ikang aye = ikan tongkol
121. ikang kerah ekor = ikan cencaru
122. ikan sekilar (org Trg) = ikan ka?ring (org kelantan)/ikan pelaga
123. ikan tebakul = ikan belacak
124. itik sekati = itik jawa
125. itik gembor = itik air
126. itik baghal = itik sekati + itik gembor bila besar jadi itik baghal (ia mengeram telur)
127. igak = tangkap

128. jeretoh = tidur
129. jelira = menyerap/meresapi e.g sejuknya air jelira (rasai) keseluruh badan
130. jangok = berhias diri
131. jenuh = puas
132. jenggi = badi
133. jelebab = jatuh tertiarap
134. jabir/supik/plastik ghok-ghak = plastic bag je padahal
135. jauh sayut = teramatlah jauhnye
136. joong = mendung/redup
137. jebeng = jambang
138. jogher = tukang ampu

139. kepeh blepeng = kempis sangat (sampai mcm lempeng?)
140. kedarah = makan dgn pelahap (bahasa kasar ketika marah)
141. koghok keghing goh = tengkorak yg sudah kering (cm mengata/mengumpat)
142. kelecak baghak = terpelanting
143. kerek tlage = konkrit perigi
144. kopey = tidak berupaya
145. kenghir = tidak berupaya
146. kelong = baling
147. kelepek = curi e.g basikal aku kena kelepek
148. koman spanar = tidak berwibawa
149. kerek = acap kali
150. ketek (dok ketek) = senyap dan takut
151. ketik nyamuk = digigit nyamuk
152. ke?kok/kepouk = ketuk kepala dgn ruas jari
153. kalu = jikalau
154. khouh = terperap busuk/hapak
155. kuih badak = macam donut tapi drp ubi stelar (keledek)
156. kupik = kedekut
157. kutil = cubit-cubitan
158. Kembit = mengada-ngada
159. Karang = lain waktu pada hari yg sama
160. Kekgi = sebentar lagi
161. Khabor = beritahu
162. ka?bur = kumbang
163. katok = pukul
164. kelotong nyor = kelapa kering jatuh ditebuk tupai
165. kohor-kohor = perlahan-lahan
166. ke?jong = berkas dgn paksa
167. kopek = tetek
168. keta tambang = teksi
169. koyok nyor = kupas kelapa
170. koyok = carik
171. kecik tuik = sangat kecil
172. kecik pereh = sangat kecil
173. kuning siyor = sangat kuning
174. kemosa = kuih macam karipap inti ikan
175. kuba balo = kerbau yg ada wana pink
176. kheloqq = malu/takut
177. kuruh kering = sangat kurus
178. kuruh kekek = sangat kurus
179. kecok = jln terhincut2
180. kona leper = corner lipat
181. kelecak = terpelanting
182. kattok wong = katak (siap ade bunyi tuu)
183. ketor geggor = terketar smp bergegar
184. koghok = tengkorak
185. kena kekoh = kena gigit
186. kelepek = kena curi
187. khapoh = selerak
188. kehek = muntahkan semula
189. kijjer kelaut = kerja nelayan
190. kerah ketong = sangat keras
191. kerah kejong = sangat keras
192. kecek = tipu/bohong
193. khucuk = lari laju sebab takut e.g aku lari kucuk bila jumpa rimau...
194. kesek = mata rosak sebelah /lampu rosak sebelah

195. lembek = tilam
196. lari kucuk = lari laju takut
197. lembbek lolltek = sangat lembik
198. lenyeng = terkulai
199. licing mayor = permukaan sangat bersih dan halus
200. lari cedah = lari laju
201. lecah = becak
202. lu?arr = diluar
203. luar lu?ar = seluar diluar
204. lambur = tangga rumah yg lebar boleh duduk sembang
205. lassor = beranda
206. lellning = sekarang ini
207. lapo perut = lapar (bahse ganu yg sering berangkai, sebut lapo misti ade perut)
208. letihsang = sangat letih
209. lepe = cuai
210. lugar = perut kosong rasa sebu.

211. Medik = kedekut
212. marin = semalam
213. mutor kelaut = bot nelayan
214. meroh merang = merah sangat
215. musang = bengis
216. manah = banas baran
217. memang dok arr = memang tak ar!
218. musing ligat = berpusing-pusing
219. musing ketang = berpusing-pusing
220. manih leting = sangat manis
221. makang kkucing = dimakan kucing
222. makbrekmok = makian bur*t mak (censored)
223. musing ketang = tercari-cari merata-rata
224. maknga = dok prihatin
225. meppeh = tak larat
226. masing pekkok = teramat masin!
227. masing re?bing = sangat masin
228. meceh = pemetik api
229. may = heroin (dlm filem)
230. main tor = main sembunyi ? police sentry
231. meroh nyala = sangat merah

232. nakuk paik = penakut yg amat
233. noneng = bergayut
234. nusuk = sembunyi
235. ngerek = selalu bwk awek kot?
236. ngigar ekor = tercari-cari
237. neting,nocat = melompat
238. nyor komeng = kelapa tiada isi yg ringan
239. ngoyang = meroyan
240. nginding/ngendeng = harap pemberian orang dgn pergi ketempat makan contohnya
241. netel = meghampiri orang dgn perlahan-lahan
242. netang = terlentang
243. ne?tang = tergalang
244. nyong nyong = mendatangi terus dgn selamba e.g dia mari nyonyong jumpa aku
245. nyekik = menyampah
246. nyuruk = menyorok/bersembunyi
247. nyakit nyamang = tidak bersangkut paut
248. nyeh-nyeh = mengada-ngada
249. nisang = gula melaka
250. nebeng ngoh = ter over
251. nebeng = berusaha sungguh-sungguh
252. nipih nhayang = sangat nipis
253. nhayang = terbang
254. ngatuk mate = ngantuk (samela tak ble pisah ni..... kene bitahu eheh)
255. ngu bu ngabang = panik/keadaan bercelaru
256. ngongek = bergoyang
257. nyaknyer = kesian
258. na?sang = malas
259. ngita = mengintai
260. nibbang = bersetubuh
261. nawok = tipu
262. necek = gelupas

263. orang muda = hero (dlm filem)
264. ogeh = mengoncang tiang/pokok

265. pucak kesi = pucat lesi
266. pik = faraj(punat = kelentit)
267. pehel = cubit-cubitan
268. *kuih tat* = tapak/bawah
269. patoh riok = patah (tangan etc)
270. pendek kettok = pendek ah
271. panah ketik = rasa sangat panas
272. panas dering = hari tersangat panas
273. panahsang = panas yg teramat sangat
274. panjang jenggong = sangat panjang
275. piyung = penyu
276. piyat = pukul dgn rotan, lidi atau ranting.
277. Pohu = rapuh
278. Putih seleput = sangat putih/melepak
279. Phuing = terdedah
280. Piyer = siapa
281. Pok = tin susu tuu
282. Perap = tak bergerak
283. Perok = kesuntukan
284. Peleting = straw
285. pelekong = baling
286. punoh jahnan = rosak
287. paik nepang = pahit yg amat2
288. patoh riok = patah banyak
289. pekat likat = pekat ah
290. peteh = sekat kaki dgn kaki agar jatuh
291. pughah hangik = hampeh gila
292. pender = apa benda/apa hal
293. puahsang = boring
294. pelawok = tipu/bohong
295. penuh rumbu = penuh sampai melimpah
296. penuh nembok = penuh sampai melimpah
297. *daki* = kemaluan wanita
298. pitih = wang
299. pelohong = terbuka
300. phirah = sengkenit

301. ranggoh = makan dgn pelahap (bahasa kasar)
302. rokok cap unta na = rokok camel dialek koleberang's)
303. ringang lepung = sangat ringan
304. renjong = tinggi/kaki panjang
305. re?muk = banyak dan halus (spt semut, org ramai dlm stadium)
306. rhobok = almari

307. siyek = mengoyak
308. sigung = pukul dgn siku (menyingung)
309. skekk = sedikit
310. se`jek = masjid
311. sekut merri = biskut merrie
312. saing = kawan
313. se'eh = terlalu kenyang tercungap
314. segok lembu = kena tanduk oleh lembu
315. sawat = pelir binatang
316. sorok = drawer
317. sokmo = banyak kali
318. sejuk kettor = sejuk yg sangat
319. senyak tupah = senyap sunyi
320. seriaw = seram
321. skon = serasi e.g aku dok skon kijjer situ.
322. serebang = kebas
323. skodeng = mengendap
324. srupe tule/supatula = serupe je
325. suke = suka, gembira
326. suke glekek = ketawe menggelekek
327. soheh dok munggg?? = ko ni biar betul!! / kau confirm ker
328. sewang = lebih kurang serabut jgk
329. sekak netting = singkat sangat (kain)
330. sakning = baru kejap
331. seperong = teropong (binocular)
332. sutoh = balkoni/tingkat atas
333. susuk = sembunyi
334. samah = 50 sen e.g tiga amas, pat amah (RM1.50, RM2.00)
335. serek = tempat gulung tangsi nelayan
336. serik = tak mahu ulangi kerana takut, sakit dll
337. sakan = banyak
338. sembak = ikan makan kail

339. tinggi sayuk = sangat2 tinggi
340. taller = bodoh
341. tiyung = cium
342. tha?rak = bersorak
343. tinggi langguk = sangat tinggi
344. tadok pitih sekepeng = tiada wang w/pun kecil nilainya (sekepeng = ? sen, sedik = ? sen zaman dulu)
345. todi = air tuak
346. tekop = guna tapak tangan tangkap sesuatu diatas lantai
347. terap = tiru diatas sesuatu guna kertas nipis
348. teboh = guna tapak tangan tangkap/tepis haiwan terbang
349. tembok = jalanraya
350. tunggu stor = tunggu sekejap
351. tupul glenyeh = tumpul sangat(pisau ke)
352. tebeng = melindungi dgn sesuatu spt tabir
353. tebheng = berusaha sunguh-sunguh
354. tawor hebbe = tawar gila
355. tawor lem = tawar(air)
356. tohok = buang
357. terang berak = paksa berak
358. tembor = masuk/keluar tanpa kebenaran/lari e.g aku tembor sekoloh balik rumah.
359. tubik = keluar
360. tebal naun = sangat tebal
361. toho leppeh = air yg cetek
362. tubekgkembong = buasir
363. tinggi nyayut = sama spt diatas
364. taik ayang muna = tahi ayam yg masih hangat cair
365. tinggi lonjong = sangat tinggi
366. tadok aghoh = habis ikhtiar
367. teksi = beca
368. tak emboh = tidak mahu
369. tang = pukul
370. tagor = baling
371. tibang = pukul
372. tirih = bocor e.g atap, timba, gayung dll

373. udoh sepang = hodoh
374. udoh sepang ko'ong = sangat2 hodoh
375. udoh sepang = sangat2 hodoh
376. ubi steler = ubi keledek
377. undur-undur, cakcerut, cikgu = cencorot (dlm pasir tu bawah rumah)
378. ujang serek = hujan berhenti
379. ujang sidang = hujan mula berhenti

380. woh ulu = bahulu
381. warna biru stor = warna biru biji kundang, biji gemia
382. warna samo = pink color

Tuesday, 6 September 2011

aku kehilangan dia juga akhirnya...aku pasrah...
aku doakan dia gembira bersama orang yang dia sayang..
aku hanyalah seorang loozer dari dulu dan sekarang...
aku memang di takdirkan untuk membuatkan orang gmbira dan selepas itu,aku perlu pergi...
aku akan doakan dia dapat keputusan spm yg cemerlang..
aku tak nak dia lalai..
tp aku bersyukur sangat dapat bersama dia dan aku amat berbesar hati mengucapkan terima kasih..
kerana sudi mencintai diri ini..
biarpun aku sedih macam mana sekali pon..
biarpun aku jatuh tersungkur dia tak akan kembali...
aku harap org tu jaga dia..
jangan biarkan dia menangis keseorangan..
jangan biarkan dia sunyi...
jangan biarkan dirinya seperti tiada di sisi..
dia memerlukan kamu setiap masa..
aku lepaskan dia pada kamu dan jagalah dia..
kerana itu pilihan dia untuk memilih kamu..
mengenai diri aku,biarkan saje..
aku kenal diri aku dan aku tahu macam mana nak mengubatinya...
tapi aku mintak kebenaran untuk menyimpan gmbar mu...
sebagai kenang-kenangan ku bersama mu suhaila..
i just broken my heart..
aku hilang dia kerana aku sayang dia..
dia makin membenci aku dan aku tahu dia akan terus membenci aku..
aku di landa sepi tanpa aku thu..
aku kesepian...
hanya air mata peneman aku di kala ini...
aku cuba lupakan segalanya...
suhaila...

Saturday, 13 August 2011

31 Ways To Make a Girl Smile

 1. Tell her she is BEAUTIFUL
2. Hold her hand at any moment even if its just for a second.
3. HUG HER FROM BEHIND!!!!!
4. Leave her voice messages to wake up to.
5. Wrestle with her
6. don’t go hang out with you ex when shes not with you, you might not relize how badly it hurts her.
7. If youre talking to another girl, when you’re done talking, walk over and hug her and kiss her….let her know she’s yours and they aren’t.
8. Write her notes or call her just to say “hi”
9. Introduce her to your friends . . . as your girlfriend.
10. Play with her hair.
11. Pick her up (she loves it)
12. Get upset if another guy touches her and she doesn’t like it
13. Make her laugh
14. Let her fall asleep in your arms.
15. If she’s mad at you, kiss her.
16. If you care about her, then TELL HER(don’t be afraid to)

17. Every guy should give their girl 3 things: a stuffed animal(she’ll hug it every time she goes to sleep),
jewelry (she’ll treasure it forever), and one of his t-shirts (she’ll most likely wear it to bed) or sweatshirts sprayed with
his cologne!! and flowers or something occasionally.
18. Treat her the same around your friends as you do when you’re alone.
19. Look her in the eyes and smile.
20. Hang out with her on weekends
21.Kiss her in the rain (girls love this)
22.Kiss her just for the hell of it
23. If your listening to music, let her listen too. =)
24. Remember her birthday and get her something,even if its simple and inexpensive, it came from YOU. it means ALL the world to her.
25. when she gives you a present on your birthday, Christmas, or just whenever, take it and tell her you love it, even if you don’t (it’ll make her happy.)
26. Always call her when you say you will, it may not seem like it, but it does hurt her and makes her think you don’t care so call even if you can only talk for a minute. Girls don’t necessarily have to have hour long conversations every night but its nice for us to hear your voice even for a quick hello.
27. Give her wat she wants

28. Recognize the small things . . . they usually mean the
most.

29.DONT hug her friends or your friends that are
girls cause she’ll feel left out.
30.hang out with her whenever you are free and u should be free to hang wit your girl friend all the time
31.If u care about her…SHOW her!(totally)