Tuesday, 18 October 2011

BILA LELAKI BETUL2 SERIUS DALAM PERCINTAAN….

Kecantikan kamu diketepikan…keikhlasan kamu diutamakan... Apabila timbul orang ketiga, dia akan hilang akal dan sanggup berbuat apa saja untuk merebut kembali kekasihnya. si dia akan sentiasa menghantar sms..wlpan diblas..ini tnda si dia sentiasa memikirkan kamu…

Si dia sanggup menitiskan air mata demi kekasihnya.. Bukan semua lelaki anggup menitiskan air mata hanya untuk seorang perempuan.

Tidakkah kamu terharu melihat seorang lelaki yang sanggup menitiskan air mata demi kamu. Itu membuktikan cintanya begitu kuat buatmu.

Sentiasa menghiburkan hati kamu dikala gundah...

Sentiasa bersungguh melakukan sesuatu untuk kamu.. .Jangan kamu anggap teman lelakimu seorang yang kuat membebel Sekiranya setiap masa dia cuba memberi kamu nasihat.

Ingat, nasihat bermaksud mengingati. Jika sudah sayang, macam-macam akan kamu fikirkan termasuklah bimbang akan kehilanganya. Begitu juga jika teman lelakimu menyatakan dia selalu memikir dan risaukan kesudahan hubungan kamu.

Ini bermakna dia selalu fikirkan mengenai hubungan kamu dan bagaimana untuk menyelamatkannya dari berakhir begitu sahaja

Ada juga lelaki yang cepat berasa sensitif dan mudah marah sekiranya apa yang diperkatakannya tidak diambil perhatian, lebihlebih lagi dari orang yang dia sayangi. Baginya kamu bersikap acuh tidak acuh.

Hal ini boleh menimbulkan perasaan cemburu meluap-luap, tambahan pula sekiranya kamu boleh menjadi pendengar setia apabila berdampingan dengan orang lain.

Pasti dia merasakan dirinya tidak berguna pada kamu.. Lucu tapi hakikatnya begitulah apabila teman lelakimu berperangai tidak ubah seperti anak-anak kecil semata-mata untuk mendapat perhatian daripadamu.

Si dia mahu bermanja dan inginkan kekasih hatinya melayannya lebih daripada orang lain yang pernah kamu sayang. Kalau dia merajuk hati, sesekali cubalah untuk memujuknya.

Kamu hadapi masalah dan orang pertama yang datang membantumu adalah teman lelakimu. Tandanya dia tidak mahu melihat kamu susah dan rasa bertanggungjawab untuk membantu.

sekiranya teman lelakimu sentiasa bertanyakan soalan yang sama, “you masih sayang i?”, jangan anggap itu satu persoalan yang membosankan. Itu tandanya si dia tidak mahu kasih sayang kamu kepadanya menjadi luntur.

Sebab itulah, kalimah tersebut sentiasa diulang-ulang agar kamu tahu betapa si dia sentiasa mahu kamu ingat diri kamu sudah dimiliki olehnya.. Tidak suka kamu memakai seksi...kerna tidak suka kamu diperhatikan lelaki lain wlpn berlengan pendek...

Dia berusaha mengongkong kebebasan kekasihnya kerana perasaan cemburunya yang meluap-luap. Dia sentiasa mengawasi pergerakan kekasihnya kerana dia sentiasa berasa curiga.

Dia mudah merasa cemburu dan sensitif apabila kekasihnya tidak menumpukan sepenuh perhatian kepadanya. Dia tidak akan melayan perempuan lain yang tidak ada urusan penting dengannya.

Kalau ditinggalkan oleh kekasihnya, ia akan berasa serik dan tidak percaya dengan cinta perempuan lain namun dia sentiasa mengharap kekasihnya kembali kepadanya.

Dia tidak suka kamu keluar malam…tanda ingin menjaga pandangan org terhadap kamu... Dia tidak akan berlaku curang kepada kekasihnya namun jikalau dia dia berbuat demikian itu bererti hatinya belum 100 peratus mencintai kekasihnya.

Dia tidak suka ada lelaki lain mendekati kekasihnya. HARGAILAH Lelaki dan terimalah mereka seadanya…. Berilah diri kamu peluang untuk kembali mencintai seseorang yang bergelar LELAKI.

Tuesday, 11 October 2011

pantai batu buruk,terengganu

jauh aku berjalan,tp knp semuanya ada dia... salah kah aku?? aku tutup sglanya..di tepi pantai batu buruk ini,aku di tiup hembusan bayu malam yg menerjah ke muka ku,tanpa aku thu, dimana nyanyian unggas...aku terus meratapi diri ku sendiri,termanggu kosong,hanya desiran pantai tahu betapa parahnya ati ku ni,ohh ombak,pukul lah ombak rindu ku ini jauh2 dari ku.. angin,tiuplah ea jauh2 untuk aku terus menolak rindu ku ini... emmm.... :'(

Friday, 7 October 2011

belajo bahasa terenganu

MARI BELAJOR BASER TEGANU rev 2

Ular di Utara pendek saja = Ulaq
Ular di Kelantan panjang-panjang = Ulaaa
Ular di Teganu besar-besar = Ulorrr

Piyer-piyer (sape - sape) hok doh bertaong kat Tranu ni, kalu dok reti baser Tranu, memang teruk do'oh ahhh..........mari ah blajo baser Tranu.....ajor ke saing-saing.

1. Guaner Gamok = Apa khabar

2. ape ke jadah = apa hal
3. ayor dok ayor gok = ia tidak / sesungguhnya
4. atu = hantu
5. atur kecing = sssshhh ssshh!!! supaya bayi kencing
6. apah nyor. = hampas kelapa
7. anguh letong = sangat hangus
8. agah/beragah = org kecik jenis berani
9. air geh tujuh yu-pi cap katun jugaik = air 7UP(kole beghang)
10. air tuak = air nira
11. amok reng = malas nak tolong
12. air chor = air basuhan bertakung dari dapur

13. bata golek = boaster/bantal peluk
14. bronok = sejenis kuih yg diperbuat drpd sagu
15. bepang = sejenis kuih yg diperbuat drpd beras pulut
16. boloq woq = serabut
17. bak = ayah
18. bobok = gelembung udara dlm air
19. boyak = beritahu
20. bollok = penuh sesak
21. bahang = pukul kan!
22. bapok gong = sangat besar
23. botok licing = botak licin (rambut)
24. beso jereguk = besar
25. beghak nanang = sangat berat
26. bluahh = comot
27. beratah = banyak
28. beliung = pepatung
29. bising bangor = sangat bising
30. beso jalor = sudah besar
31. beng ikang = van@lori yg bawa ikan
32. bholay = tidur
33. berong = lalat,nyamuk yg ramai berterbangan
34. buruk leppok = baru
35. busuk kohong = sangat busuk e.g mung ketok busuk kohong (kau kentut sangat busuk)
36. busuk kohong = sangat busuk
37. ba bay = degil bodo do'oh lalu = bodo lebih/benak
38. bur*t = far*j
39. bewok = biawak
40. biru heran = biru lebam-lebam
41. buah semeta = manggis
42. bera = sedih nak menangis
43. baruh = sawah
44. baki = bekas utk meletak sesuatu benda
45. buah pelang = buah pauh (Kelantan), buah mempelam
46. buah setial = buah kecapi
47. buah tai = buah kelapa laut
48. berahi = suka e.g aku berahi makang ke?pok lekor (aku suka makan keropok lekor)
49. bekeng = garang/bengis
50. bojjeng = gunting rambut/menyikat rambut
51. bhiang = binatang mengawan e.g lembu bhiang.
52. berambei (gatung-ayung) = bergantungan
53. bicuk = benjol e.g pala aku bicuk teratuk tadi (kepala aku benjol terhantuk tadi)

54. culah = degil
55. cong = tipu/bohong
56. cekik = cubit
57. cetong = tin susu
58. cokeh = tuas
59. che = mak
60. cheroh nerang = sangat terang
61. cakner = prihatin/ambik berat
62. comel lote = comel yg amat
63. cherelong = merenung dgn mata yg besar dan tajam
64. colok = mancis, gesek (Kelantan)
65. cakkerek = cengkerik

66. dokdang = tak sempat
67. dok ngepong = tidak pandai buat sesuatu (*ngepong awek - bawa kekasih bersiar-siar)
68. doktong = suka merayau-rayau
69. dok = bukan
70. dian = lilin
71. dudok cacang = berdiri
72. dhian = duduk dekat unggun api
73. dok oh lalu = terlalu over
74. dok rok meppeh = tak larat
75. dho?nik = mengejek-ngejek
76. dok tahu starang baroh = tak tahu pun lansung
77. dok dulli = tak hirau
78. du du senung = mentadak-mentadu
79. decung = sangat laju
80. denir pey = sangat becak berlumpur ataupun manja
81. derohong = bunyi bising yang kuat
82. dek pong = sebabnya/kerananya
83. dinung = disana
84. dondeng =
85. dok seker = tanpa disangka
86. dedok = sekam padi
87. dhoket = tercacak e.g anok panah kena dhoket pada sasaran.

88. erek = heret
89. enjjal = terajang/sepak
90. embeng = banyak
91. echir = tabur

92. glising = merekah
93. gelak kattok = gelap gelita
94. geddik = sama spt nginding?nak sesuatu drp orang tanpa dijemput/undang
95. gege = bising
96. gemuk debbok = gemuk sangat
97. gugha bewok = gurauan yg menyebabkan pegaduhan
98. gong = sombong, tanah tinggi, gong
99. gong = gong alat muzik
100. gembik = lebeh kurang bwh ah nk berdua2an je
101. gi selalu = pergi sekarang
102. guling bating = jatuh bergolek
103. galir = loose
104. gelap guguk = gelap gelita
105. gu?ling = terlentang rehat sebelum tidur
106. gogeh = bergoyang
107. gharik = maghrib
108. gohek = pandu
109. gustang = undur
110. gombeng = berkucup/isap tetek
111. getok = jambatan
112. ghagal = meraba
113. gelap mata = pitam
114. ghumber = mengepam cecair dgn alat manual

115. ija naung = hijau pekat
116. itang lettung = tersangatlaa hitamnya
117. itam lo?tong = tersangat hitam
118. itam leggam = tersangat itam
119. ising = gila
120. ikang aye = ikan tongkol
121. ikang kerah ekor = ikan cencaru
122. ikan sekilar (org Trg) = ikan ka?ring (org kelantan)/ikan pelaga
123. ikan tebakul = ikan belacak
124. itik sekati = itik jawa
125. itik gembor = itik air
126. itik baghal = itik sekati + itik gembor bila besar jadi itik baghal (ia mengeram telur)
127. igak = tangkap

128. jeretoh = tidur
129. jelira = menyerap/meresapi e.g sejuknya air jelira (rasai) keseluruh badan
130. jangok = berhias diri
131. jenuh = puas
132. jenggi = badi
133. jelebab = jatuh tertiarap
134. jabir/supik/plastik ghok-ghak = plastic bag je padahal
135. jauh sayut = teramatlah jauhnye
136. joong = mendung/redup
137. jebeng = jambang
138. jogher = tukang ampu

139. kepeh blepeng = kempis sangat (sampai mcm lempeng?)
140. kedarah = makan dgn pelahap (bahasa kasar ketika marah)
141. koghok keghing goh = tengkorak yg sudah kering (cm mengata/mengumpat)
142. kelecak baghak = terpelanting
143. kerek tlage = konkrit perigi
144. kopey = tidak berupaya
145. kenghir = tidak berupaya
146. kelong = baling
147. kelepek = curi e.g basikal aku kena kelepek
148. koman spanar = tidak berwibawa
149. kerek = acap kali
150. ketek (dok ketek) = senyap dan takut
151. ketik nyamuk = digigit nyamuk
152. ke?kok/kepouk = ketuk kepala dgn ruas jari
153. kalu = jikalau
154. khouh = terperap busuk/hapak
155. kuih badak = macam donut tapi drp ubi stelar (keledek)
156. kupik = kedekut
157. kutil = cubit-cubitan
158. Kembit = mengada-ngada
159. Karang = lain waktu pada hari yg sama
160. Kekgi = sebentar lagi
161. Khabor = beritahu
162. ka?bur = kumbang
163. katok = pukul
164. kelotong nyor = kelapa kering jatuh ditebuk tupai
165. kohor-kohor = perlahan-lahan
166. ke?jong = berkas dgn paksa
167. kopek = tetek
168. keta tambang = teksi
169. koyok nyor = kupas kelapa
170. koyok = carik
171. kecik tuik = sangat kecil
172. kecik pereh = sangat kecil
173. kuning siyor = sangat kuning
174. kemosa = kuih macam karipap inti ikan
175. kuba balo = kerbau yg ada wana pink
176. kheloqq = malu/takut
177. kuruh kering = sangat kurus
178. kuruh kekek = sangat kurus
179. kecok = jln terhincut2
180. kona leper = corner lipat
181. kelecak = terpelanting
182. kattok wong = katak (siap ade bunyi tuu)
183. ketor geggor = terketar smp bergegar
184. koghok = tengkorak
185. kena kekoh = kena gigit
186. kelepek = kena curi
187. khapoh = selerak
188. kehek = muntahkan semula
189. kijjer kelaut = kerja nelayan
190. kerah ketong = sangat keras
191. kerah kejong = sangat keras
192. kecek = tipu/bohong
193. khucuk = lari laju sebab takut e.g aku lari kucuk bila jumpa rimau...
194. kesek = mata rosak sebelah /lampu rosak sebelah

195. lembek = tilam
196. lari kucuk = lari laju takut
197. lembbek lolltek = sangat lembik
198. lenyeng = terkulai
199. licing mayor = permukaan sangat bersih dan halus
200. lari cedah = lari laju
201. lecah = becak
202. lu?arr = diluar
203. luar lu?ar = seluar diluar
204. lambur = tangga rumah yg lebar boleh duduk sembang
205. lassor = beranda
206. lellning = sekarang ini
207. lapo perut = lapar (bahse ganu yg sering berangkai, sebut lapo misti ade perut)
208. letihsang = sangat letih
209. lepe = cuai
210. lugar = perut kosong rasa sebu.

211. Medik = kedekut
212. marin = semalam
213. mutor kelaut = bot nelayan
214. meroh merang = merah sangat
215. musang = bengis
216. manah = banas baran
217. memang dok arr = memang tak ar!
218. musing ligat = berpusing-pusing
219. musing ketang = berpusing-pusing
220. manih leting = sangat manis
221. makang kkucing = dimakan kucing
222. makbrekmok = makian bur*t mak (censored)
223. musing ketang = tercari-cari merata-rata
224. maknga = dok prihatin
225. meppeh = tak larat
226. masing pekkok = teramat masin!
227. masing re?bing = sangat masin
228. meceh = pemetik api
229. may = heroin (dlm filem)
230. main tor = main sembunyi ? police sentry
231. meroh nyala = sangat merah

232. nakuk paik = penakut yg amat
233. noneng = bergayut
234. nusuk = sembunyi
235. ngerek = selalu bwk awek kot?
236. ngigar ekor = tercari-cari
237. neting,nocat = melompat
238. nyor komeng = kelapa tiada isi yg ringan
239. ngoyang = meroyan
240. nginding/ngendeng = harap pemberian orang dgn pergi ketempat makan contohnya
241. netel = meghampiri orang dgn perlahan-lahan
242. netang = terlentang
243. ne?tang = tergalang
244. nyong nyong = mendatangi terus dgn selamba e.g dia mari nyonyong jumpa aku
245. nyekik = menyampah
246. nyuruk = menyorok/bersembunyi
247. nyakit nyamang = tidak bersangkut paut
248. nyeh-nyeh = mengada-ngada
249. nisang = gula melaka
250. nebeng ngoh = ter over
251. nebeng = berusaha sungguh-sungguh
252. nipih nhayang = sangat nipis
253. nhayang = terbang
254. ngatuk mate = ngantuk (samela tak ble pisah ni..... kene bitahu eheh)
255. ngu bu ngabang = panik/keadaan bercelaru
256. ngongek = bergoyang
257. nyaknyer = kesian
258. na?sang = malas
259. ngita = mengintai
260. nibbang = bersetubuh
261. nawok = tipu
262. necek = gelupas

263. orang muda = hero (dlm filem)
264. ogeh = mengoncang tiang/pokok

265. pucak kesi = pucat lesi
266. pik = faraj(punat = kelentit)
267. pehel = cubit-cubitan
268. *kuih tat* = tapak/bawah
269. patoh riok = patah (tangan etc)
270. pendek kettok = pendek ah
271. panah ketik = rasa sangat panas
272. panas dering = hari tersangat panas
273. panahsang = panas yg teramat sangat
274. panjang jenggong = sangat panjang
275. piyung = penyu
276. piyat = pukul dgn rotan, lidi atau ranting.
277. Pohu = rapuh
278. Putih seleput = sangat putih/melepak
279. Phuing = terdedah
280. Piyer = siapa
281. Pok = tin susu tuu
282. Perap = tak bergerak
283. Perok = kesuntukan
284. Peleting = straw
285. pelekong = baling
286. punoh jahnan = rosak
287. paik nepang = pahit yg amat2
288. patoh riok = patah banyak
289. pekat likat = pekat ah
290. peteh = sekat kaki dgn kaki agar jatuh
291. pughah hangik = hampeh gila
292. pender = apa benda/apa hal
293. puahsang = boring
294. pelawok = tipu/bohong
295. penuh rumbu = penuh sampai melimpah
296. penuh nembok = penuh sampai melimpah
297. *daki* = kemaluan wanita
298. pitih = wang
299. pelohong = terbuka
300. phirah = sengkenit

301. ranggoh = makan dgn pelahap (bahasa kasar)
302. rokok cap unta na = rokok camel dialek koleberang's)
303. ringang lepung = sangat ringan
304. renjong = tinggi/kaki panjang
305. re?muk = banyak dan halus (spt semut, org ramai dlm stadium)
306. rhobok = almari

307. siyek = mengoyak
308. sigung = pukul dgn siku (menyingung)
309. skekk = sedikit
310. se`jek = masjid
311. sekut merri = biskut merrie
312. saing = kawan
313. se'eh = terlalu kenyang tercungap
314. segok lembu = kena tanduk oleh lembu
315. sawat = pelir binatang
316. sorok = drawer
317. sokmo = banyak kali
318. sejuk kettor = sejuk yg sangat
319. senyak tupah = senyap sunyi
320. seriaw = seram
321. skon = serasi e.g aku dok skon kijjer situ.
322. serebang = kebas
323. skodeng = mengendap
324. srupe tule/supatula = serupe je
325. suke = suka, gembira
326. suke glekek = ketawe menggelekek
327. soheh dok munggg?? = ko ni biar betul!! / kau confirm ker
328. sewang = lebih kurang serabut jgk
329. sekak netting = singkat sangat (kain)
330. sakning = baru kejap
331. seperong = teropong (binocular)
332. sutoh = balkoni/tingkat atas
333. susuk = sembunyi
334. samah = 50 sen e.g tiga amas, pat amah (RM1.50, RM2.00)
335. serek = tempat gulung tangsi nelayan
336. serik = tak mahu ulangi kerana takut, sakit dll
337. sakan = banyak
338. sembak = ikan makan kail

339. tinggi sayuk = sangat2 tinggi
340. taller = bodoh
341. tiyung = cium
342. tha?rak = bersorak
343. tinggi langguk = sangat tinggi
344. tadok pitih sekepeng = tiada wang w/pun kecil nilainya (sekepeng = ? sen, sedik = ? sen zaman dulu)
345. todi = air tuak
346. tekop = guna tapak tangan tangkap sesuatu diatas lantai
347. terap = tiru diatas sesuatu guna kertas nipis
348. teboh = guna tapak tangan tangkap/tepis haiwan terbang
349. tembok = jalanraya
350. tunggu stor = tunggu sekejap
351. tupul glenyeh = tumpul sangat(pisau ke)
352. tebeng = melindungi dgn sesuatu spt tabir
353. tebheng = berusaha sunguh-sunguh
354. tawor hebbe = tawar gila
355. tawor lem = tawar(air)
356. tohok = buang
357. terang berak = paksa berak
358. tembor = masuk/keluar tanpa kebenaran/lari e.g aku tembor sekoloh balik rumah.
359. tubik = keluar
360. tebal naun = sangat tebal
361. toho leppeh = air yg cetek
362. tubekgkembong = buasir
363. tinggi nyayut = sama spt diatas
364. taik ayang muna = tahi ayam yg masih hangat cair
365. tinggi lonjong = sangat tinggi
366. tadok aghoh = habis ikhtiar
367. teksi = beca
368. tak emboh = tidak mahu
369. tang = pukul
370. tagor = baling
371. tibang = pukul
372. tirih = bocor e.g atap, timba, gayung dll

373. udoh sepang = hodoh
374. udoh sepang ko'ong = sangat2 hodoh
375. udoh sepang = sangat2 hodoh
376. ubi steler = ubi keledek
377. undur-undur, cakcerut, cikgu = cencorot (dlm pasir tu bawah rumah)
378. ujang serek = hujan berhenti
379. ujang sidang = hujan mula berhenti

380. woh ulu = bahulu
381. warna biru stor = warna biru biji kundang, biji gemia
382. warna samo = pink color